ලංකාවේ ඉපැරිණිමවූ වෙබ් අඩවියක් වන ලංකානිව්ස් වෙතට ආ ඔබ සාදරයෙන් පිිළිගනිමු...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ලංකානිව්ස්. Powered by Blogger.

Translate

ඔබගේ දැන්වීම්

ඔබගේ දැන්වීම්
ඔබගේ වෙළඳ දැන්වීමට LANKANEWS තුළින් ඉඩක්...සීමිත සහ වටිනා අවස්ථාවක්...දැන්ම අපට ලියන්න[email protected]

හොඳම වෙබ් හොස්ටින්

හොඳම වෙබ් හොස්ටින්
ඔබගේ නවතම වෙබ් අඩවි සඳහා පමණයි...!!!

Sinhala News Site

BannerFans.com

ඔබගේ ලුහුඬු දැන්වීම් නොමිළේ

BannerFans.com

ලංකානිව්ස්

ලක් පුවත්

අපගේ මතකය අතරින් BannerFans.com
Seilankan Informations

QR Code generator

Lankanews+ Followers

ජනප්‍රිය ලිපි එකතුව

Thursday, August 2, 2018

සිබිල් වෙත්තසිංහ

  කලා කීර්ති සිබිල් වෙත්තසිංහ යනු ශ්‍රී ලංකාවේ සිටින කෘතහස්ත ළමා පොත් රචිකාවක් මෙන්ම දක්ශ චිත්‍ර ශිල්පිනියකි.
ගාලු පුරවරයේ උපත ලද සිබිල් වෙත්තසිංහ පලමුව අධ්‍යාපනය ලැබුවේ ගින්තොට බෞද්ධ මිශ්‍ර පාඨශාලාවෙනි.දෙවනුව බම්බලපිටියේ ශෘද්ද වූ පවුලේ කන්‍යාරාමයෙනි.එහිදී එච්.ඩී.සුගතපාල මහතාගේ නවමග පස්වන ප්‍රමාණයේ කියවීම් පොතට සිබිල් වෙත්තසිංහ වයස අවුරුදු පහලවේදී චිත්‍ර ඉදිරිපත් කලාය.වයස අවුරුදු දහනවයේදී චිත්‍ර ශිල්පිනියක ලෙස පුවත්පත් කලාවට පිවිස එදා මෙදා තුර වයස හැටකට වැඩි කලක් දරුවන් උදෙසා චිත්‍ර නිර්මාණය කරන්නීය.එහිදී ඈ විසින් නිර්මාණය කරන ලැබ ඇති සිංහල ඉංග්‍රීසි ග්‍රන්ත සංඛ්‍යාව දෙසීයකට අධිකය.

1956 දී එළිය දුටු ඇගේ කුඩ හොරා කතාවත් චිත්‍රත් එකට සංකලනය කරමින් සිංහල ළමා නවකතා ක්ශේත්‍රය නව මානයකට යොමු කලේය.එතැන් ඵටන් අද විසින් නිර්මාණය කරන ලද අලමා හා යොවුන් වෙනුවෙන් ජාතික හා අන්තර්ජාතික වශයෙන් බොහෝ සම්මාන ඇය දිනා ඇත.1956 දී වෙසක් පහන කෘතියට මහා බ්‍රිතාන්‍යයයේ ඉසාබෙල් හහටිං සම්මානය හිමිවීම,1986 දී ජපානයේ පලවූ හොදම විදේශීය ළමා කෘතිය වශයෙන් කුඩහොරා පොත සම්මානයට භාජනය වීම හාටෝකියෝ නුවර ළමා පුතකාලය මගින් 1987 වසරේ ඉතාම ජනප්‍රිය ළමා පොත ලෙස එයට තේරීම,හොදම සැලසුම සහිත ළමා පොත සදහා 2093 දී සාක් සම්මානය ඇගේ දුවන රැවුල පොතට හිමිවීම අන්තර්ජාතික වශයෙන් ඇය කැබූ සම්මාන කිහිපයකි.
ඇගේ කුඩ හොරා කෘතිය ජපානය චීනය,කොරියාව ,පිලිපීනය ,නෝර්වේ,ස්වීඩනය,ඩෙන්මාකය,ඇමරිකා එක්සත් ජනපදය ,ඇතුලු රටවල් දොලහක පලකර ඇති අතර තවත් බොහෝ පොට්ද විදේශීය රටවල ප්‍රකාශයට පත්කර ඇත.මේ ලෙස විහිදුනු පොතක් ලෙස එළිදකින පොඩ්ඩයි පොඩ්ඩියි කෘතිය ද මුලින්ම පලවූයේ 2098 වසරේදී ජපානයේ දීය.සිබිල් නැන්දා සිය කලා දිවිය ගොඩනගාගත්තේ සිය ස්වෝත්සාහයෙනි.ගාල්ලේ ගින්තොට හැදුනු ඇගේ කලා දිවියේ අඩිතාලම ඒ රමණීය පරිසරයයි .එහිදී ලද සොදුරු අත්දැකීම් සමූහයයි.ඇගේ ගනේ ගෙදරත්,ගැමි වටපිටාව හා සිරිත් විරිතුත් සමගින් ඇගේම අනන්‍යතාවයක් සමගින් ලොව ප්‍රමුකතම ළමා චිත්‍ර ශිල්පිනියක අපට බිහිවිය .
ලෝකන පරිචය සම්බන්දයෙන් රෙජිනෝල්ඩ් බානෝස් මෙසේ සදහන් කරයි...
(චිත්තරූප ප්‍රකාශණය,වාංමාලාව ,ලේඛණ දේහයෙන් හා අතීතයෙන් පැන නැගි ඇගේ කලාවේම ප්‍රතීකයන් බවට පත්වේ.මෙසේ රටාව නමින් ස්වයංපරිභෝජන භාශාවක් විකාශය වන අතර ව්හි මුල පවතින්නේ කතුවරයාගේ පුද්ගලික හා ගුප්ත පුරාකතා තුලම පමනි)...
ඇගේ දිවියේ නිර්මාණවල සියුම් තැන් හා හරය ග්‍රහණය කරගැනීම පිනිස ඇගේ දිවියේ ඇතැම් ලක්ශණ පිලිබදව සිත යොමුකිරීමේදී මෙවැනි කල්පිතයන්ගෙන් අපට ඇරයුම්  ලැබේ.දකුණු වරාය නගරයක් වන ගාල්ලට කිට්ටු කුඩා නගරයක්බ්වන ගිංතොට ඉතා සුවදායක ගැමි පරිසරයේ හැදී වැඩුනු ඇගේ ළමා කාලය ගම පිලිබදව සොදුරු මතකයන්ගෙන් පිරී පැවතුනු අතර ඇගේ කෘතීන් එම ප්‍රමෝදජනක අවස්තාවන් පිලිබද සොදුරු අතීතාවර්ජනයක සොදුරු අවස්තාවන් පිලිබදව ඒවා ප්‍රතිග්‍රහණය කරගැනීමට දැවැන්ත කැන්දසයක් සැපයූවාය.
නේත්‍රා සමරවික්‍රම සිබිල් ගැන ලියන චරිතාපදාන සටහන්වල මෙසේ සදහන් කරයි...
(ඇගේ ස්වයං චරිතාපදානය ඇය තුල වෙසෙන දරුවා කෘතියෙහි ඇය ගමට වෙසෙන දරුවා කෘතියෙහි ඇය ගමට පැමිනි නාඩගම් ගී,ගායනා කල බොරු කකුල් කාරයන් විහාරස්ථානයේ සිට නිවේදනය ගෙනගිය බෙරකරුවන හා දිගට දිමින් ගායනා කල කවිවලින් ගමට තොරතුරු බෙදාහැරි කවි කොලකාරයන් දක්වා සවිස්තරාත්මකව කරුනු සපයයි.)
නවසිය විස්ස දශකයේ දී ගිංතොට ගැමි පහස රැදුනු සාම්ප්‍රදායික අගයන්න් ඔස්සේ සිය කෘතීන් පුරා ගැමි දිවියේ මෙම ලක්ශය ගැමි ප්‍රජාව අතර  පැව්ථි අන්නෝන්‍යය ක්‍රියාකාරකම් හා සම්බන්දතාවල ස්වාභාවය ඔවුන් තුල සොබාදහමට වූ සමීපත්වය ග්‍රහණය කිරීමටවෑයම්.කරයි.ඇගේ කෘතීන් කියවන වොට ඇගේ ගම එහි ආකෘතික චරිත,එම චරිතවලටම විශේශිත වූ චර්‍යායාවන් හා ඇතුලුවන්ට ඇත්නම් යයිඅපට සිතෙන ආකාරයේ අවිහින්සක නිස්කලංක ලෝකයක් මවා පෙන්වන  බුහුටි හා වර්ණවත් සංවාද සමග සෙනෙහසින් බැදීමට පදනම මෙන්ම ආධ්‍යාත්මිකවද අපට සන්කරයි.
ශ්‍රී ලාංකික දරුවන්ගේ කල්පිත ලොවෙහි ආධිපත්‍යය බොහෝ කලක් සිට දරා සිටි ග්‍රිම්ගේ සුරංගනා කතා හෑන්ස් ක්‍රිස්ටියන් ඇන්ඩර්සන් කතා,හා වෙනත් බොහෝ විදේශීය ලේඛකයන් විසින් ගෙනෙන ලද කතා මූලාශ්‍ර මත පදනම් වූ යුරෝපීය ඇමරිකානු කතාවල ඓතිහාසික උරුමයද සමග ගැටෙමින් ශ්‍රී ලංකා ළමා කතා සාහිත්‍යය යුරෝපීය කතා සම්ප්‍රදායෙන් හා එම සම්ප්‍රදායෙහි සියුම් ලක්ශණ වලින් බැහැරව ගැනීමට දේශීය අත්දැකීම් හා සිදීන් මත පදනම් වූ ඇගේ ලොවේ වූ චරිත නිසැකවම ශාක්‍යතාවක් සම්පාදනය කලේය .හිමකුමාරි ,සින්ඩරෙල්ලා ,හා නිදි කුමාරි වැනි යුරෝපීය කෘතිවලින් සුදු කුමරියන්,ගිනි කන මකරුන්,කලු නපුරු කුඩම්මාවරු ,හා යුරෝපයේ මාලිගා පිලිබදව ලාංකීය සන්දර්භයතුල ආගන්තුක විශ්මිත ලෝකයන් පිලිබදව උත්තේජනයක් ඇති කලේනම් ඇගේ කුඩහොරා,වෙසක් පහන හා දුවන රැවුල යන කතා නගරබද දරුවාට ගැමි දිවියේ අතිශයප්‍රබෝදමත් ජීවිත පිලිබදව හදුන්වාදෙන කෙලිලොල් අන්දමින් දේශීය සිරිත් විරිත් පිලිබදව කෙරෙන සදහන් සංස්කෘතික චිත්තරූප හා ගමේ ස්වාභාවික පරිසරයේ අසිරිය හා පිලිබදව කියමිනි.
සිබිල් නැන්දාගේ කෘතීන් දරුවන්ගේ පරිකල්පනික ලොව සසල කිරීමට ඇගේ කතා කලාව ළමා පොත් රහනය නව පුරුකක් ලාංකීය සන්දර්භය කල නිදන්ගතවූ ජනකතා සාම්ප්‍රදායට එක් කලේය.ඇය මෙත්කාර ජනක ලෙස ගම නිරූව්කල අතර එසේ නිරූපණය කිරීමට අනුප්‍රාරාණය සැපයූ එම ගම පිලිබදව ඇගේ මතකය සුන්දර මෙන්ම සානුකම්පික එකක් වන්නා සේම කුසුමලතා වැනි කෘතීන් තුලින් නගරබද ජීවිතය අපූර්ව ලෙස විවේචනය කිරීමටද ඇය පසුබට නොවේ.මෙම විශේශ නැබුරුව එනම් ගම නිර්මල අයුරින්ද නගරබද දිවිය යටත් විජිත හා නාගරික ජීවන රටාවට හුරුවෙමින් දූශිත වූවක් ලෙසද උපහරණය කිරීම නවසියපනහේ හා හැටේ දශකවල ලෝකයන් සිනමාකරුවන් හා අනිත් කලාකරුවන් අතරද ජනප්‍රිය කලාප්‍රබ්‍රෙදයක් විය.නිදජසට පෙර හා නිදහසට ප්සු ජාතිය ගොඩනැගීමේ ව්‍යාපෘතිය තුල අව්‍යාජ අස්මිතාවක් සෙවීමේ උද්යෝගය 1948 අස්මිතාවක් සෙවීමේ උද්‍යෝගය 1948 න් පසු දශකවලදී සම්ප්‍රදාය හා දේසීයත්වය පිලිබදව උනන්දුව යලි පිබිදිනි.
මෙම සමාජ දේශපාලන පරිසරය තුල ජන සංස්කෘතිය ට වරප්‍රසාදයක් හිමිවූ ඇගෙර් කෘතීන් වෙත මතවාදීමය වශයෙන් වූ මාටින් වික්‍රමසිංහයන් ,චන්ද්‍රරත්න මානවසිංහයන්,ඩබ්.ඒසිල්වා හා සුනිල් ශාන්ත වැනි කලා හා සාහිත්‍යය කකාකරුවන්ගේ ප්‍රේක්ශකත්වය හා අනුමැතිය ලැබිනි.ලංකාවේ රූප සටහන් චිත්‍ර ශිල්පීන් අතර පෙරගමන්කාරියක වන මෙතුමිය ඉය කාන්තා නිර්මාණ ශක්තිය එතෙක් දේශීය වශයෙන් බිහිවී තිබුනු ස්වාධීන කලාත්මක වෘත්තීය ක් ස්තාපිත කිරීමට යෙදවූවාය.ඇගේ ගෘහස්ථ පරිසරය තුල දරුවන් ඇතිදැඩි කිරීමේදී ඔවුනට නැළවිලි ගී ගැයීම හා කතන්දර කියාදීම පවුලේ ගැහැනු අය විසින් සිදුකරන ලදී.මෙම ඇතැම් කතා සමාජයේ ප්‍රචලිත ජනකතා හා සුරංගනා කතා වූ අතර අනෙක් කතා දරුවාගේ අවදානය ලබාගැනීමට ගනෙන ලද හෝ නොයෙක් වෙනස්කම් කොට  නැවත නිර්මාණය කරන ලද ඒවාය.ළමයින් පළමුව සමාජ චර්‍යායා විදි ,සිරිත් විරිත් ,සම්මතයන් හා සදාචාර මූලධ්‍ර්ම හදුනාගන්නේ මෙම කෘතීන් තුලිනි.එමන්ම ළමුන් සිය සෞන්දර්ය දැනීම හා චිත්තරූප මවාගැනීමේ කලාව වර්දනය කරගන්නේද කලාව හා සාහිත්‍යය ලොව මුල්වරට  හදුනාගන්නේද මෙම එළිපත්තේදීය.මෙමගින් සිදුකරන්නේ දරුවාව කතාකිරීමට හුරුකරවීම ළමයින් සමාජගත කිරීම හා ඔවුන්ගේ ආරම්භක ඉගැන්වීම් ක්‍රියාවලියෙහි තීරනාත්මක කාර්‍යයකි.
මෙම නිර්මානාත්මක කාර්‍යය කාන්තාවන්ගේ ගෘහාශ්‍රිත හා මාතෲ වගකීම්වල කොටස් ලෙස බොහෝ දෙනා විසින් නොසලකන සමාජයකි අද පවතින්නේ.කෙසේ වුවද ඔඅරම්පරා ගනනක් තිස්සේ කාන්තාවන්ගේ නිර්මාණශීලීත්වය  ආයෝජනය කර ඇත්තේ කිනම් දිශාවකටදැයි විමසවොත් එය ගෘහ අලංකරනයේ නොයෙකුත් අංශ දෙසට මැහුම් හා නිර්මානාත්මක සූපවේදී ක්‍රම සොයා ගැනීම වෙත යොමු කොට ඇති බව පෙනේ.සිය පවුලේ කාන්තාවන් රේන්ද ගෙතීම පන් විවීම හා මැහුම් වඩ වැනි අලංකාර කලාවන් හි ඉතා දක්ශ ලෙස නිරත වූ අධිශ්ඨානශීලී මාතෲ මූලික පරිසරයක් තුල වැඩුනු සිබිල් මුල් අවදියේ සිටන්ම සිය විවේක කාලයේදී කාන්තාවන් නියුතුවන නිර්මාණාත්මක අගය ශක්තිය හා විභවයයන්ට නිරාවරණය වූවාය.සිය වැඩිහිටි වියේදී තමන් වර්දනය කරගත් ස්වාදීනත්වය ඇයට ලැබුනේ රැකියා සොයා ගම අතහැර කොළඹ නගරය වෙත නිතර ඇදුනු පිරිමින්ගේ උපකාරය නොමැතිව සම්පත්ද ස්වයං පරියාප්තියද ලගාකරගත් මෙම දැඩි අධිශ්ඨානශීලී කාන්තාවන්ගෙන් බව අදටද ඇගේ මතයයි.
නාගරික ළමා ගහනයකින් හෙබි කොළඹ ශෘද්ද වූ පවුලේ කන්‍යාරාමයේ  ඇය සාර්තක බිරිදක් සදහා උවමනා යයි සලකන ගෘහවිද්‍යායා පුහුණුවක්ද සමග මිශනාරී අධ්‍යාපනයක්ද ලැබුවාය.කෙසේ  වුවද ඇයගෘහ නිර්මාණ ශිල්පිනියක වනු දැකීම මවගේ දැඩි අබිලාශය වෙනුවට ඇය ගෘහ චිත්‍ර ශිල්පය වෘත්තීය වශයෙන් තෝරා ගත්තාය.සිය පවුලේ කාන්තාවන් ඉටුකල බහුවිද හා නිර්මානාත්මක භූමිකා ඇය තුල ඇතිකල දැඩි හැගීම් ඇතැම් විට ස්වාදීන චිත්‍ර ශිල්පිනියක් වීමට ඇය ගත් එඩිතර පියවරකි.යුගයේ ස්තාපිතව පැවති කතා කිරීමේ කලාවට අභියෝග කරමින් කාන්තාවන්ට ලැබී තිබුනු මෙම නිර්මානාත්මක ක්ශේත්‍රයෙන් බැහැර කර පොදු අඩවියක පිහිටුවී යයි උපකල්පනය කිරීමට ඇගේ කලා නිර්මාණද,ළමා කතා ක්ශේත්‍රයේ ඇය ලබා ඇති ජයග්‍රහණයන්ද අපට ඉඩ සලසයි.මෙහිදී ඇය විශේෂ සෞන්දර්යාත්මක රූප සටහන් රටාවක් පමනක් නොව ලංකාවේ මතවාදීමය විස්තාපනයක්ද  සිදුකර ඇත.පොත් සදහා එඌ සටහන් උසස් කලා කර්ත්ව්‍යයක් ලෙස නොසලකා එයවටා විශාල ලෙස නොසලකා එය වටා විශාල ලෙස පැතිරුනු මෝස්තර නිර්මාණය හා වානිජ කලාවට අයත් යයි වර්ගීකරණය කෙරෙන ස්තාපිත මතවායන්ට ඒ හා සිතීමට ඇගේ කෘතීන් අපව මෙන්ම දරුවන්වද පොලබවයි.
චිත්‍ර කලාවේ සංවිදිත ලක්ශණයන් කරගත් ඇගේ නිර්මාණයන්හි නවකතා සහ ඒවායේ කතන ශක්තිය අපට දෘශ්‍යය කලාවන් තුල නිර්මාණයක් කිරීමේ සීමා මායිම් ගැන නැවත සිතීමටද උසස් කලාවන් ලෙස ඉතා ලෙහෙසියෙන්ම පිලිගෙන වෙනත් දෘශ්‍යය කලා අභ්‍යාසයන් සදහා ලැබෙන අනුමැතිය හා පිලිගැනීමට ලැබිය යුතු විශ්වාසවන්ත කලා නිර්මාණ දෙස නැවත සිතා බැලීමටද අපට ඉඩ සලසයි.නිර්මාණ රැසක් බිහිකොට ඇති කලා ශිල්පිනියක වන ඇය පලකොට ඇති පොත් ගනන අදවන විටදෙසීයක් පමන වේ.මේවා බොහෝමයක් සිංහලෙන් ලියා පසුව වෙනත් භාශාවන්ටද පරිවර්තනය කර ඇත.ඇගේ මුල්ම පාඨකයන් වූයේ කතාකරන සිංහල ගැමියන් ය.ඇගේ පොත් තුලින් පාඨකයන් තුල නිහතමානීව අභිමානය හා ජාතික අව්‍යාජත්වය පිලිබදව අදහස් හදවත් තුලට නිරන්තරයෙන් වැලද ගනිති.
වසරහැටක් පුටාවට ප්‍රචලිත වූ ඇගේ සිතුවම් හා ළමා කතන්දර රචනා දිවිය තුල ඇය සුපුරුදු නිර්මාණවල හරස් කඩක් නිර්මාණය කිරීමට ඇගේ කලාව ප්‍රදර්ශණයෙන් නිරූපනය කිරීමට වෑයම් කෙරේ .එමෙන්ම එම ප්‍රදශණය සිය වෘත්තීය දිවියෙහි සම්මත ප්‍රතිමාන හා සීමා මාටිම්වලින් ඔබ්බට තම ජකා නිර්මාණ විකාශණය කිරීමට තීරනය කල එමෙන්ම සිය ජීවිත දැනීම ඔස්සේ ගමන් කිරීම පිනිස  සිය ස්වාදීනත්වය රැකගත් විශිෂ්ඨ කලා ශිල්පිනියක බව අවිවාදයෙන් තොරව ප්‍රකාශ කිරීම ඉතා වැදගත් ය.

(හර්ශි ගුණවර්ධන )

ඔබගේ අදහස් අපි මහත් සේ අගයමු. නිර්නාමිකව හෝ අදහස් පළ කිරීමට අවස්ථාව ලබා දී තිබෙන්නේ එම නිසා ය. එහෙත්, එය අපහරණය නො කිරීම ඔබ‍ගේ වගකීමකි.